Köp och resevillkor
Generellt
Waymonde är en resebyrå och som sådan en förmedlare av resor som producerats av lokala arrangörer i varje enskilt land. Detta gäller både våra resor på egen hand och resorna med lokal guide. Vi är noga i valet av de lokala arrangörer som vi väljer att samarbeta med. De lokala arrangörerna är i sin tur noga med urvalet av de komponenter som ingår i resan såsom boende, transporter, guider, restaurangbesök eller annat.
Vi förmedlar inte flygbiljetter utan du bokar själv flyget till startpunkten för den resa du köper av oss. Vill du ha förslag på flygalternativ så får du däremot gärna höra av dig till oss. Våra resor har flexibel startdag och går att påbörja valfri dag i den period på året som beskrivs under varje resa. Vi vet därför inte på rak arm om det finns platser på en specifik resa ett givet datum. Vi kan heller inte kontrollera plats utan att boka in er då platstillgången är färskvara och kan förändras minut för minut. Vid bokning av resa gäller svenska lagar och förordningar. |
När du vill boka en resa
När ni vill boka en av våra resor kan ni göra det genom att mailledes bekräfta en tidigare dialog med oss eller genom att fylla i det bokningsformulär som finns under varje resa.
När vi har tagit emot er bokning kontrollerar vi om det finns plats. Beroende på resform, resmål och när på året ni ska resa tar det 2-4 vardagar innan vi har fått svar från våra lokala arrangörer och kan bekräfta er bokning. Finns det plats de datum ni vill åka så bokar vi in er och skickar en bekräftelse till er per mail. Ni kan därefter i lugn och ro gå igenom bokningsbekräftelsen. En anmälningsavgift ska vara oss tillhanda senast 10 dagar efter bekräftad bokning och slutbetalningen ska, beroende på resmål, vara oss tillhanda senast 40-60 dagar innan resans startdatum. Betalning sker till vårt bank/plusgiro 5842-5745. Vänligen kontrollera att det finns flygalternativ som passar er innan ni ber oss boka er resa. När vi har bekräftat er resa kan ni boka era flygbiljetter. AvtaletAvtalet blir bindande mellan Waymonde Travel AB och dig som resenär när vi har bekräftat resan och du har betalat anmälningsavgiften eller hela resans pris enligt de betalningsvillkor som beskrivs här.
Resans prisVi tillämpar fast prissättning, d.v.s det pris som framgår av bokningsbekräftelsen är det pris vi står för fram till avresa. Vi ändrar inte priset efter bekräftad bokning p.g.a valutakursförändringar eller andra förhöjda omkostnader som uppstår för oss eller våra leverantörer.
|
Betalning
Anmälningsavgift
Anmälningsavgiften 20 % av resans pris. Denna anmälningsavgift ska vara oss tillhanda senast 10 dagar efter skriftligen bekräftad bokning. Slutbetalning För resor till Grekland, Italien, Nepal, Portugal, Spanien och USA ska slutbetalningen vara oss tillhanda senast 40 dagar innan resans startdatum. För resor till Japan och Patagonien ska slutbetalningen vara oss tillhanda senast 60 dagar innan avresa. Avvikelser från dessa betalningsvillkor kan förekomma för vissa specifika resor eller perioder. Det gäller bl.a för resor med kort varsel. Information om avvikande betalningsvillkor sker alltid innan vi sätter igång ett bokningsförfarande. Deposition för resor med kort varsel För bokningar tätt inpå avresa tar vi ofta ut en deposition motsvarande anmälningsavgiften innan vi sätter igång bokningsförfarandet. Finns det inte plats på den resa ni vill boka så betalas denna deposition tillbaka utan dröjsmål. Betalning sker till vårt bank/plusgiro 5842-5745. |
Om du vill ändra en resa
Om du vill boka om eller ändra något i din resa kontaktar du oss. Vi kontrollerar då om det är möjligt och vilka eventuella ändringskostnader det medför. Vi tar inte ut någon administrationsavgift utan du betalar enbart de faktiska kostnader som uppstår från våra leverantörer eller annan tredje part.
|
Avbokningsvillkor
Om du måste avboka din resa, oavsett anledning så är avbokningsavgiften följande för respektive destination:
Grekland, Italien, Nepal, Portugal, Spanien och USA Avbokning 41 dagar eller mer till avresa: 800 kr per person Avbokning 40-31 dagar innan avresa: 20 % av resans pris Avbokning 30-15 dagar innan avresa: 40 % av resans pris Avbokning 14-9 dagar innan avresa: 70 % av resans pris Avbokning 8-0 dagar innan avresa: 100 % av resans pris Japan och Patagonien Avbokning 45 dagar eller mer till avresa: Enbart depositionen Avbokning 44-0 dagar innan avresa: 100 % av resans pris Avvikelser från dessa generella avbokningsvillkor kan förekomma och meddelas i så fall vid bokningstillfället. Vi rekommenderar starkt att ni tecknar en separat avbeställningsförsäkring via ERV eller liknande om ni inte redan har ett tillräckligt skydd via er hemförsäkring. |
Avbeställningsskydd (försäkring)
Vi rekommenderar att ni tecknar en separat avbeställningsförsäkring (s.k avbeställningsskydd) via ERV eller liknande försäkringsbolag. Med en sådan försäkring kan ni avboka om något plötsligt eller oväntat händer som gör att ni inte kan åka iväg på resan. Den täcker oftast mer än reseskyddet i hemförsäkringen. Det åligger dock er som resenärer att kontrollera de exakta villkoren i avbeställningsförsäkringen innan ni tecknar den.
OBS! Avbeställningsförsäkringen ska tecknas senast i samband med att ni betalar resans anmälningsavgift. |
Reseförsäkring
Det är oerhört viktigt att vara rätt försäkrad under resan. Det åligger dig som resenär att se till att du är rätt försäkrad och att din reseförsäkring också täcker för de aktiviteter som ingår i resan, exempelvis vandring i bergsterräng eller vistelse på en viss höjd.
Vi rekommenderar att ni tecknar en separat reseförsäkring via ERV eller liknande försäkringsbolag. Det åligger dock er som resenärer att kontrollera de exakta villkoren i reseförsäkringen innan ni tecknar den. |
ResehandlingarSenast 3 veckor innan resans startdatum skickar vi de resehandlingar som ingår enligt bokningsbekräftelsen. Dessa resehandlingar kan vara; nödvändig reseförberedande information, ankomstinformation, kontaktinformation till vår lokala arrangör, vouchers, packlista, vandringsbeskrivningar, kartor, gpx-fil och länk till mobilappp. I de allra flesta fall skickas resehandlingarna per mail till den person som har beställt resan. För vissa resor delas kompletterande information ut vid ankomst till första hotellet eller vid en informationsträff med vår lokala arrangör på ankomstdagen eller dagen efter ankomsten.
|
Pass & Visum
Vi kan lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och visum. Det är dock du som resenär som ansvarar för att ditt pass är giltigt (oftast ska passet vara giltigt minst 6 månader efter hemresedatum) och att du har de visum som behövs för att komma in i och vistas i det land du ska besöka.
|
Vaccinationer
Vi kan lämna allmän information om hälsobestämmelser för resmålet. Det är dock du som resenär som ansvarar för att ta reda på vilka vaccinationer som är nödvändiga för din resa. Kontrollera alltid med en vaccinationscentral vad som gäller för den destination du ska besöka.
ResegarantiVi har ordnat resegaranti hos Kammarkollegiet. Det betyder att du kan få ersättning om din resa blir inställd eller avbruten om vi skulle drabbas av insolvens.
|
Reklamationer
Har ni klagomål på resan så framför dem alltid till vår lokala arrangör på plats. Det är alltid bäst att försöka lösa eventuella problem direkt så att de får så lite påverkan på er resa som möjligt. Uppstår det problem som inte går att lösa av vår lokala arrangör på plats så kontaktar ni oss.
Eventuella reklamationer ska vara oss skriftligen tillhanda senast 60 dagar efter det att ni har kommit hem från resan. TvistlösningSkulle en tvist uppstå mellan Waymonde Travel AB och dig som resenär så bör vi försöka lösa det på egen hand. Om vi inte kan enas så kan tvisten avgöras av allmänna reklamationsnämnden (ARN), eller av allmän domstol.
|